Vervelende vragen

Het is bijna onvermijdelijk: Terwijl je met wat gezonde spanning op sollicitatiegesprek bent, krijg je ineens een lastige vraag. Door je hier bewust van te zijn en je voor te bereiden, kan je voorkomen dat je het gesprek verlaat met een slecht gevoel.

Algemene tips:

  • Denk rustig na over een vraag. Je hoeft niet op iedere vraag direct een pasklaar antwoord te hebben. En wanneer je echt even niet weet wat je moet antwoorden, kun je dit ook benoemen. Bijvoorbeeld: U verrast mij met deze vraag. Is het goed als ik er later in dit gesprek op terug kom?
  • Vermijd stopwoorden, zoals ‘een beetje’ of ‘op zich’. Hiermee haal je de kracht van het antwoord zelf onderuit.
  • Er zijn ook een aantal vragen waar je van te voren rekening mee kunt houden. Vanuit de verschillende ervaringen zijn deze vragen bekend. Hieronder lees je een voorbeeld van wat je wel kunt antwoorden en wat je vooral niet moet antwoorden.

    Heb je het gemakkelijk kunnen vinden?

    Ja natuurlijk, anders was je hier niet op tijd. Toch is een dergelijke ijsbreker heel belangrijk. Voordat je echt to the point kunt komen, moet de relatie tussen jullie worden opgebouwd. Zorg ervoor dat je in ieder geval een beleefd antwoord kunt geven en dat je zelf ook toenadering zoekt. Een compliment kan hiervoor een heel goed middel zijn. Denk bijvoorbeeld aan de snelle reactie die je hebt gekregen op jouw sollicitatie of het prachtige pand waar de organisatie is gevestigd. Begin nooit met iets negatiefs. Je wilt niet overkomen als een zeurend type, ook niet wanneer je veel last hebt gehad van files.
    Wel: Door uw heldere toelichting heb ik heb ik het heel gemakkelijk kunnen bereiken.
    Niet: Te snel ter zake komen. De ene persoon heeft wat meer de tijd nodig om te ontspannen dan de ander.

    Kunt u iets over uzelf vertellen?

    Hoewel dit een makkelijke binnenkomer lijkt, is deze vraag nog behoorlijk lastig. Er wordt niets concreets gevraagd. Dit betekent niet dat je uitgebreid de tijd moet nemen om alles de revue te laten passeren. Zorg er daarom voor dat je van te voren bent voorbereid met een soort elevator pitch. Je kunt iets vertellen over jouw drijfveren, opleidingen, werkervaring en interesses. Zolang het in ieder geval is afgestemd op de functie, kun je toch een concreet antwoord geven.
    Wel:: Iets over jou als persoon wat relevant is voor de functie, maar niet direct in jouw cv naar voren komt.
    Niet:: Een warrig verhaal zonder rode draad en duidelijk doel.

    Wat trekt je aan in deze functie?

    Wanneer je echt jouw droombaan hebt gevonden, zal het waarschijnlijk niet moeilijk zijn om hier een antwoord op te geven. Maar de praktijk is vaak anders. Soms weet je niet zo goed welke richting je op wilt of ben je simpelweg op zoek naar een inkomen en is op dit moment iedere baan een verbetering. Daar is niets onmenselijks aan, maar het zal niet snel een positieve indruk geven. Bedenk hierbij dat de functie altijd in context staat met de organisatie. In het antwoord kun je dus zowel aspecten uit de functie benoemen als enkele kenmerken van de organisatie. Kijk op de website van de organisatie om te zien wat zij over zichzelf vertellen en kijk ook wat er verder op internet over de organisatie gezegd wordt.
    Wel: In de functieomschrijving wordt gevraagd om een creatieve geest. Uit mijn eerdere ervaringen bij mijn vorige werkgever heb ik dit kunnen ontwikkelen en wil ik hier graag verder mee. Wanneer ik dat ook nog kan doen bij een grote en internationale organisatie kan doen als deze, kom ik het beste tot mijn recht.
    Niet: Ik ben nog zoekend in wat ik precies wil en daarom wil ik alle kansen aangrijpen.

    Wat is het belangrijkste dat u tijdens die opleiding of functie heeft geleerd?

    Als je een stil staat bij wat je in een bepaalde periode hebt geleerd, kom je wellicht tot de conclusie dat er talloze onderwerpen zijn geweest. De achterliggende reden van deze vraag is dat men graag ziet dat je bewust bent van je eigen leervermogen en dat je leergierig bent. Kies daarom iets dat relevant is voor de functie en uitnodigt tot meer ontwikkeling.
    Wel: In mijn vorige functie leerde ik de klant centraal meer aandacht te geven door het adequaat bijhouden van het CRM systeem. Het inrichten van het nieuwe CRM systeem, zoals u dat in de functie vraagt, is voor mij daarom een uitdaging die ik graag aan wil gaan.
    Niet: Op school was ik vaak eigenwijs en ik heb met name in de praktijk geleerd.

    Wat zijn uw zwakke punten?

    Terwijl je probeert om een zo goed mogelijke indruk te geven, lijkt dit een hele rare vraag. Maar niets is minder waar. Inzicht over jezelf, dus ook de mindere kanten, blijkt een belangrijk criterium te zijn voor succes. En wees eerlijk: niemand is perfect, dus ook jij hebt zwakke punten. Blijf daarom ook dicht bij jezelf en ga niet iets bedenken dat niet zo belangrijk is, maar niet waar is. Wat je vooral wel moet doen is daarbij ook aangeven op welke manier je daaraan werkt. Jouw kwaliteiten kunnen hiervoor het uitgangspunt zijn. Wanneer je jouw kwaliteiten te ver doordrijft, kan het een valkuil worden.
    Wel: Ik ben goed in het bedenken van creatieve oplossingen en daarom kan ik soms wat chaotisch overkomen bij collega’s. Door de feedback cursus die ik aan het volg, ben ik mijzelf hier steeds meer van bewust en leer ik om collega’s meer te betrekken in mijn denkproces.
    Niet: Ik heb de neiging om snel gefrustreerd te raken wanneer iets niet lukt.

    Heeft u nog vragen?

    Aan het einde van ieder sollicitatiegesprek komt deze vraag. Het antwoord op deze vraag is altijd ja! Het stellen van vragen toont aan dat je voorbereid, geïnteresseerd en kritisch bent. Vragen die je absoluut niet moet stellen zijn vragen over salaris en andere voorwaarden. Zorg ervoor dat je vijf tot tien vragen hebt, zodat er altijd wel een vraag overblijft die nog niet in het gesprek is beantwoord.
    Wel: Alle vragen die jou aan het hart gaan en laten zien dat je betrokken bent bij de organisatie.
    Niet: De zogenaamde ‘waarom vragen’. Een vraag die begint met ‘waarom’ geeft het gevoel dat de ander zich moet verantwoorden.